lørdag 3. desember 2011

Starten på mitt nye liv

Hei

Dette vil være min blogg ang starten på mitt liv med eurodietten, jeg har prøvd nesten alle dietter som finnes,  gikk da ned opptill 25 kg, men la de på meg igjen så fort jeg avsluttet dietten.

Klarte i 2003 å gå meg MANGE kg, da ved på legge om kostholdet og med at jeg startet å gå turer, jeg gikk vel i starten opptil 5 timer hver dag med minsten som da var 1 år i vognen.

Etter at jeg hadde gått ned endel kg turte jeg å bevege meg til spenst her i byen jeg bor, dette var starten på en kjempeflott periode, jeg elsket å trene vekter og ha spinningtimer :D
Dette førte til at jeg gikk enda mer ned i vekt, og tilslutt klarte jeg å stabilisere vekten på det jeg syntes var bra for meg og som jeg trivdes med, selvom BMI tabellen fortsatt mente jeg var overvektig.

Så i 2007 fikk jeg diagnosen ME/CFS, og måtte slutte med all trening, jeg fikk ikke lov å svømme engang, heller ikke gå turer, jeg skulle hvile og atter hvile.

Dette resulterte i at jeg som er avhengig i å trene for å klare å beholde vekten begynnte så smått og legge på meg, det er VANSKELIG å holde vekten når jeg gikk fra å trene 5 ganger i uken til å kun få lov til å gjøre det høyst nødvendige, og noen ganger var det også for mye.

Jeg husker en episode i starten av da jeg fikk diagnosen, jeg var litt i sjokk fordi jeg hadde blitt diagnostosert med ME/CFS og veldig sliten var jeg også.  Det endte med at jeg ble "borte" i 5 dager, jeg husker ingen ting, min daværende samboer fortalte meg i ettertid at jeg kun var oppe av sengen for å gå på do, og at han kom inn til meg i sengen med drikke så jeg skulle få i meg væske.

Samboerskapet røyk våren 2009 og jeg flyttet til en leilighet som var fuktskadet og som krydde av sølvkre/sølvfisk  *GRØSS* dette resulterte i at jeg fikk depresjon og begynnte å falle tilbake til gamle mønstre igjen, og begynnte å spise. Fikk flytte fra leilighets helvete sommeren 2010, da hadde jeg allerede mistet kontrollen på spisingen, jeg har som dere kanskje har skjønt spiseforstyrrelse, noe jeg har hatt siden jeg var veldig ung.

Og for å gjøre det vanskligere for meg selv sluttet jeg å røyke desember 2010, og det gjorde jo ikke akkurat positive utslag på vekten det heller hehe

Legen min søkte om gastric bypass operasjon for meg, men jeg var ikke TYKK nok selvom jeg da ifølge BMI tabellen nå er sykelig overvektig, jeg hadde et valg da enten spise meg tykk nok så jeg kunne komme på ventelisten til operasjonen eller slanke meg. Jeg hadde ikke noe ønske om å spise meg tykk nok til operasjonen, da jeg synes det er helt galt, samtidig som jeg føler meg feit nok fra før.

Så på fredag var jeg hos lege og sa *jeg trenger hjelp* han sa da at han hadde begynnt å formidle med Fedon Lindbergs kuren "eurodietten", og lurte på om jeg hadde lyst til å lese litt om den.
Jeg har jo alltid hatt sansen for Lindberg så jeg så på dette som et lys i mørket, for jeg får oppfølging av legen min under denne kuren.

Så nå er kuren bestillt og jeg koser meg de siste dagen nå før jeg skal starte, regner med at jeg får tilsendt startpakken kommende uke, og da er jeg i gang.

Skriver dette egentlig for meg selv, for jeg tenker at hvis jeg skriver om dette og bruker denne bloggen som en dagbok, et sted jeg kan skrive ned mål og frustrasjoner under kuren. Jeg skal under denne kuren på 7-8 mnd lære meg å omstille måten jeg tenker mat, og lære meg å spise den maten akkurat min kropp tåler og har behov for.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar